De warme deken van Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita & Sietse - WaarBenJij.nu De warme deken van Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita & Sietse - WaarBenJij.nu

De warme deken van Suriname

Blijf op de hoogte en volg Anita & Sietse

07 Oktober 2016 | Suriname, Paramaribo

Na een prima reis landden we iets later dan gepland op vliegveld Zanderij. Zodra we het vliegtuig uit stapten voelden we een deken van hitte over ons heen dalen. Nog een keer omgekeken, een prachtig plaatje van een schitterend blauw vliegtuig tegen een schitterende Surinaamse lucht. Helaas geen foto, maar het plaatje zit in m'n geheugen gegrift en gaat er nooit meer uit, ik kan het zo oproepen....

Het is warm erg warm, zodra we iets van beweging gaan vertonen openen de porien zich om zich niet meer te sluiten. Het was gezellig druk op het vliegveld en een redelijke chaos. Toen we uiteindelijk onze koffers te pakken hadden was het tijd om aan te sluiten in de rij voor de douane. Zelfs de door en door rustige Surinamers werden opgewonden, "waarom lopen ze niet gewoon door, dat is de groene zone niets aan te geven". Om een lang verhaal kort te houden na pakweg anderhalf uur stonden we buiten waarna ons busje ons vervoerde naar ons hotel in Paramaribo.

Na een heerlijke douche even op bed gaan liggen...foute keus...maar hadden om 8 uur afgesproken om een hapje te gaan eten, prachtige plek ergens aan het water, zacht briesje en nog steeds die heerlijke warmte. Na een paar glaasjes wijn en wat surinaamse hapjes (oa bitterballen) was de fut eruit, tegen 23:00 ons bed opgezocht, waar het coma na een douchje vlot intrad. Haantje was wederom vroeg waker, het coma bij mij hield iets langer aan...

Na een goed ontbijtje Paramaribo in. Het laat zich in veel vergelijken met een Afrikaans stadje. Veel oude koloniale houten gebouwtjes, echter er is geen geld voor verf zodat het er vaak redelijk haveloos uit ziet. De kathedraal in Paramaribo is echt het enige gebouw dat de moeite waard is, helemaal uit hout opgetrokken. Het was al snel tijd om vocht bij te tanken gevolgd door een prima lunch. Ik aan de yoghurt met fruit, Haantje aan de pindasoep!

De middag verder door Paramaribo gebanjerd en afgesloten met het bijtanken van het o zo nodige vocht bij het zwembad. Ik ben bang dat het op pijl houden van de vochthuishouding de komende weken een groot deel van onze tijd in beslag gaat nemen..

• 08 Oktober 2016 - 10:35

Karin:

Goh, klinkt allemaal ellendig

• 08 Oktober 2016 - 15:19

Paola:

Welkom in Suriname! Staat ook nog op ons verlanglijstje!
    Genieten maar! Verheug mij al op het volgende reisverhaal.