Youp en vast in de rivier - Reisverslag uit Ruaha National Park, Tanzania van Anita & Sietse - WaarBenJij.nu Youp en vast in de rivier - Reisverslag uit Ruaha National Park, Tanzania van Anita & Sietse - WaarBenJij.nu

Youp en vast in de rivier

Door: Anita & Sietse

Blijf op de hoogte en volg Anita & Sietse

08 Oktober 2019 | Tanzania, Ruaha National Park

Tijdens onze vakanties komen we vaak typische figuren tegen, ok ik geef toe ben zelf ook wel een beetje typisch maar deze man sloeg in mijn ogen alle fatsoensnormen. Hij leek op Youp van ‘t Hek en nu zullen enkelen (die met een goed geheugen) zeggen die ken ik nog van India! In alle eerlijkheid deze leek iets minder op Youp maar als je Youps kapsel hebt en een beetje voorover loopt lijk je al vlot op Youp. Youp is afkomstig uit Italië maar dat is bijzaak. Hij zit al een aantal dagen schuin voor me bij het diner en of ik het wil of niet ik zie bijna alles wat Youp doet. Youp is volledig bezeten door eten en hij is een gefocuste eter! Dat is voor zijn disgenoten niet echt een pretje maar ze weten Youp verandert toch niet! Youp voert vaak het hoogste woord bij de conversatie voorafgaand aan het diner. Je kunt aan hem zien dat hij een enorme levensgenieter is. Zodra Youp z’n soep geserveerd krijgt buigt hij voorover tot z’n neus ongeveer 5 cm boven de soep hangt en nog voor z’n disgenoten van voedsel voorzien zijn geeft Youp al gas! Youp gunt zich echt geen tijd om van een lepeltje soep te genieten direct moet er een volgende naar binnen! Het gesprek aan tafel verstomd dan ook enigszins, vooral van de kant van Youp. De enige reden om te stoppen met soep naar binnen te werken is bier naar binnen werken en dan snel weer verder met juist...de soep! En als Youp zich verslikt en begint te hoesten, snel een slok bier en verder met de soep! Zodra Youp z’n soep naar binnen heeft gelepeld, begint hij weer te ratelen z’n disgenoten zijn dan bij lepeltje vijf van de soep aangeland!
De eerste dag dat ik met Youp werd geconfronteerd dacht ik hem te betrappen op het verorberen van bijna de hele voorraad rundvlees! Youp ging dan ook drie keer! Kon hem het schelen dat de rest van de goegemeente geen vlees meer kreeg! Of het nu soep of vlees is Youp heeft dezelfde eethouding, koppie 5 cm boven het bord en dan zo snel mogelijk alles naar binnen werken. Het is echt een lust voor het oog om Youp volledig gefocust z’n voedsel naar binnen te zien werken, hij laat zich echt nergens door afleiden!! Volledige toewijding aan het voedsel. Gisteravond lag ik echt helemaal gestrekt, Youp z’n gezelschap was uitgegeten en ging van tafel om zich naar de bar te vervoegen, echter niet Youp die had gezien dat de tafeldame schuin tegenover hem nog iets van het toetje had laten staan, Youp liep tegen de stroom van z’n eigen gezelschap in naar de overzijde van de tafel en stortte zich vol overgave staand op het toetje van z’n disgenote! Het tempo dat hij normaal zittend aan de dag legt om eten naar binnen te werken beheerste hij ook staand!
Vanochtend even met Youp staan praten en dan blijkt hij toch gewoon een aardige Italiaan te zijn (met een geobsedeerde passie voor eten)! Ook in z’n omgangsvormen gedraagt hij zich zoals hij eet. Vanochtend bij een rustplek in het park liep Youp het damestoilet binnen, ik roep hem na that’s ladies!! Wie komt er nu het terras oplopen?? Juist Youp, hij moest eens weten!!
Hij vraagt of we nog wat bijzonders gezien hebben en ik verwijs hem naar de 7 Leeuwen aan de overzijde van de rivier, zonder ook maar een enkele groet beent Youp in de richting van z’n reisgenoten, het enige dat nu nog telt zijn die Leeuwen!! Youp is gefocust!! Youp vertrekt morgen, ik zal hem missen!

Vanochtend op ons gemakkie Ruaha in, natuurlijk verloopt het papierwerk weer niet zoals geplant, er is een Brits gezin voor ons en dat duurt even. We raken al snel in gesprek en vermaken ons over het lage tempo waarmee het permit tot stand komt! Ik vraag nog even hoe het met de Brexit gaat, dan zit de stemming er pas goed in. Als ik dan eindelijk aan de beurt ben en af wil gaan rekenen met de credit card.....no connection...Heb ik weer!! De zelfde man als gisteren zit weer achter het loket en ik vraag pay at exit?? Vindt hij een goed idee en zo rijden we het park binnen via onze shortcut, een route waarbij we door de Ruaha rivier moeten rijden. Rivier is wel een groot woord, er is nog slechts een klein stroompje van over. Gisteren ging dat prima niks 4wd gewoon 2 wieltjes aangedreven. Het zand is erg grof en als ik erdoor wil rijden zit ik vast! Gas geven geeft geen zin de wielen draaien wel maar ze graven zich alleen verder in. Achteruit dan maar, niks helpt. Ik zal nu dan toch echt de 2/4 pook die ik in Arusha goed heb gezet en waarvan ik me had voorgenomen eraf te blijven moeten gebruiken en ik moet de auto uit het water in om de diff lock vast te zetten! En dan trek de auto Toyota Landcruizer zich als vanzelf uit het zand, wereldbak!!
We zien nogmaals de Leeuwen van gisteren, ze steken nog net hun poot ter groet niet op. Verder zien we behalve olifanten, giraffes, zebra’s, Impala’s, apen, struisvogels niet veel bijzonders meer en aangezien het heet is verlaten we rond 14:30 Ruaha.
De ijskoude Safari en het witte wijntje smaken uitstekend, het uitzicht is prachtig in de schaduw met een heerlijke bries, het voelt als vakantie! Oh ja Youp en z’n vrouw zitten tegenover ons gezellig!!

  • 08 Oktober 2019 - 16:09

    Willem Persoon:

    Mooie combinatie: genieten van de mensen, dieren en de natuur.

  • 09 Oktober 2019 - 00:19

    Kari :

    Haha, heb genoten. Kan ons dineetje vanavond toch niet aan tippen

  • 09 Oktober 2019 - 08:06

    Romy:

    Haha geweldig. En wat veel dieren! Jullie genieten echt he? Blijf genieten!! Nog weken te gaan

  • 09 Oktober 2019 - 11:52

    Ellen Loyen:

    Wat een prachtige verhalen!! Zou mij toch wel een beetje zorgen maken over het feit dat je in een tent slaapt te midden van allerlei wilde dieren! Aan de andere kant, er zal wel over nagedacht zijn, maar toch.

  • 26 Oktober 2019 - 12:00

    Paola:

    Die Youp ! Geweldig. Ik ga trachten hem na te doen bij het volgende etentje...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Ruaha National Park

Tanzania

Genieten van mens en natuur

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2019

Albert en het zit er op!

23 Oktober 2019

Dikke modder deel 2

23 Oktober 2019

Dikke modder

22 Oktober 2019

Mevrouw Roda

22 Oktober 2019

De hel van het noorden
Anita & Sietse

Deze foto zegt alles....we zijn er even tussenuit...

Actief sinds 02 Dec. 2015
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 30088

Voorgaande reizen:

28 September 2019 - 28 Oktober 2019

Tanzania

04 November 2018 - 02 December 2018

Australie

30 November 2017 - 24 December 2017

India

06 Oktober 2016 - 28 Oktober 2016

Op stap met Bourgondiers....

07 December 2015 - 02 Januari 2016

Argentinie

Landen bezocht: