Hij doet het weer... - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Anita & Sietse - WaarBenJij.nu Hij doet het weer... - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Anita & Sietse - WaarBenJij.nu

Hij doet het weer...

Door: Sietse

Blijf op de hoogte en volg Anita & Sietse

18 December 2015 | Argentinië, El Calafate

Ik had jullie achtergelaten in Puerto Madryn. Zijn zonder problemen daar vertrokken naar het vliegveld in onze aftandse Chevy. Wederom veel plezier gehad met het Hertz personeel.
De Argentijnen zijn echt enorm vriendelijk en elke dag ontmoeten we er wel eentje waar we plezier mee hebben. Is het link om hier te rijden? Niet echt, zodra je het dorpje uit bent ligt de weg aan je wielen. Er is vaak echt in geen velden of wegen een auto te zien, het grootste risico is wel de overstekende koeien, paarden, el paca's (ik geloof tenminste dat ze zo heten).
De vlucht naar naar El Calafate ging via Ushaia. De aankomst was echt prachtig, tussen besneeuwde heuveltoppen door. Het wachten (2 uurtjes) op het vliegveld met uitzicht op het stadje zelf was dan ook zeker geen straf.
Bij aankomst in El Calafte stond onze transfer klaar en binnen een uurtje stonden we in Madre Tierra. El Calafate is iets touristischer, alles draait hier om activiteiten. Het voordeel is dat het stikt van de restaurantjes, vaak met Patagonisch lam.

De dag na aankomst zijn we per bus richting Perito Moreno vervoerd. Man of 60 in een bus....Ik ben daar niet geschikt voor...Vervolgens per boot naar de voet van deze gletsjer vervoerd. Aldaar werden m'n maat 48 uitgerust met clamps, ijzers met punten eronder. Ik voelde me als een tank. Men had me vantevoren noch gewaarschuwd handschoenen aan en muts/pet op. Die muts ging tijdens het klimmen al snel af. De warmte moet weg via het hoofd, althans bij mij. Kortom muts af. Het was zonnig. De tocht over de gletsjer was prachtig, welliswaar netjes in een rijtje, maar allengs verdween het tankgevoel. Het was echt de moeite waard, het eindstation een tafel dat een bar moest voorstellen, met whiskey....ijs was er volop. De gids grapte "the only bar where the ice is older than the whiskey" een grap die hij denk ik vaker maakte.
Haantje had me opgedragen de batterijen voor alles spullen op te laden voor de vakantie. Ik had dat netjes uitgevoerd. Echter de reserve batterijen vergeten....Batterij van de video camera was leeg, de greep naar de reserve batterij tevergeefs....leeg! Die nacht iets minder geslapen, iets teveel zon gehad...prachtig om de stukken ijs van de glacier te horen afvallen..
De dag erop met onze hagelnieuwe chevy over een gravelweg gereden, was prachtig. Deed me veel denken aan Nieuw Zeeland. De desolaatheid en de ruimte...
Vandaag naar El Chalten gereden zo'n 200 km verderop. Was wederom een mooie route, veel bergen en gletsers.
OK we zijn onder elkaar dus ook wij hebben wel eens verschil van inzicht. We moesten naar Hertz. Bij het uitkomen van de straat zei ik rechts, Anita links...We gingen rechts, ik wist het namelijk zeker. We vroegen voor de zekerheid een bouwvakker, die zei links....Ik stomverbaasd, wist het toch zeker...Wat doe je dan?? "Sorry schat" en we liepen terug. Bij het Avis gebouw stond een man voor de deur, stak net een sigaretje op. Nogmaals vragen, toch rechts!! Had ik het toch bij het rechte eind. Anita weigerde de man te geloven en liep door....De man van Avis keek me glimlachend aan en melde me "women are the same everywhere". I have had three...No difference. Haantje raakte al snel uit het zicht. Met zichtbaar genoegen liep hij het kantoor van Avis in om het voorval aan z'n vrouwelijke collega's te melden, waarvan eentje kwam kijken wie die man nu wel was en waar die vrouw was. Ik deed m'n beklag bij de Avis medewerkster, er van overtuigd dat ze me gelijk zou geven.....echter niets van dat alles, haar reactie op mijn opmerking waarom mijn vrouw niet naar haar collega luisterde was verbluffend "because she has the right to do so"!!! Ik bleef in stomheid geslagen....

Kortom we hebben plezier...
Gisteren verjaardag gevierd en hebben weer van lam en steak gesmuld met natuurlijk een heerlijke malbec erbij!

Het weer in Patagonie verschilt per vijf minuten.. Zonnig, regenspetters, koud en warm...
Blijft erg lang licht en wordt ook weer vroeg licht.. Erg prettig in je vakantie!

Vandaag trekken we door naar Bariloch, het zeven merengebied. Daar is het warm!
We vliegen vanmiddag...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita & Sietse

Deze foto zegt alles....we zijn er even tussenuit...

Actief sinds 02 Dec. 2015
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 30207

Voorgaande reizen:

28 September 2019 - 28 Oktober 2019

Tanzania

04 November 2018 - 02 December 2018

Australie

30 November 2017 - 24 December 2017

India

06 Oktober 2016 - 28 Oktober 2016

Op stap met Bourgondiers....

07 December 2015 - 02 Januari 2016

Argentinie

Landen bezocht: